Warning: preg_replace(): Unknown modifier 'F' in /customers/1/f/5/norail.nl/httpd.www/wp-content/themes/phosphorusity/functions/required/template-top.php(1) : eval()'d code on line 1 Over de invloed van geluid op de slaap en de gezondheid « Burgerinitiatief No Rail Hengelo

Skip to content

Over de invloed van geluid op de slaap en de gezondheid

Nachtelijk lawaai haalt veel Nederlanders uit de slaap. Bij een aantal van hen leidt dat tot slapeloosheid en mogelijk tot andere gevolgen voor gezondheid en welbevinden. Dat concludeert een commissie van de Gezondheidsraad in een vandaag aan staatsecretaris Van Geel van VROM aangeboden advies over geluid, slaap en gezondheid. De staatssecretaris vroeg het advies in verband met de aanpassing van de Nederlandse regelgeving aan Europese voorstellen voor de beperking van nachtelijk geluid.

Slaapverstoring door nachtelijk lawaai is een probleem dat veel Nederlanders bezig houdt, zo blijkt uit enquêtes onder de bevolking. Maar over de invloed daarvan op gezondheid en welbevinden op de lange termijn is nog weinig bekend. Het meeste onderzoek is verricht naar de invloed van weg-, vlieg- en railverkeersgeluid. Daaruit is komen vast te staan, zo concludeert een commissie van de Gezondheidsraad, dat nachtelijk verkeersgeluid bij verscheidene honderdduizenden Nederlanders leidt tot als erg betitelde slaapverstoring. Bij enkele procenten van hen leidt dat tot slapeloosheid en daarmee tot een inbreuk op gezondheid en welbevinden.

Van de drie bronnen van verkeersgeluid hebben de meeste mensen last van wegverkeer: vracht- en personenauto’s, motoren en bromfietsen. Daarna komen vliegen railverkeer. Hoe effectief de maatregelen zijn om de slaapverstoring en de last voor gezondheid en welbevinden tegen te gaan, is niet goed onderzocht. Wel is bekend dat de theoretische geluiddempende wering van de gevel in de praktijk niet wordt gehaald, ook al omdat mensen hun slaapkamerraam ’s nachts graag op een kier zetten. Bij alle geluidbeperkende maatregelen is overigens een probleem dat het effect daarvan door de
toenemende mobiliteit voor een deel te niet wordt gedaan. Om de overlast te beperken zou men het nachtelijk geluid aan grenzen kunnen
binden. Door de EU is hiervoor een maat, Lnight, voorgesteld, die het totale geluid tussen 11 uur ’s avonds en 7 uur ’s ochtends representeert. De commissie acht, in navolging van een advies van de Gezondheidsraad uit 1997, die maat bruikbaar. Wel

Rapport Ge­zond­heids­raad. Over de invloed van geluid op de slaap en de ge­zond­heid.
Den Haag: Ge­zond­heids­raad, 2004; pu­bli­ca­tie nr 2004/14. ISBN 90-​5549-​530-​1

Meer informatie