Warning: preg_replace(): Unknown modifier 'F' in /customers/1/f/5/norail.nl/httpd.www/wp-content/themes/phosphorusity/functions/required/template-top.php(1) : eval()'d code on line 1 Inventarisatie lokale bedreigingen door toename van het spoorgoederenvervoer in Provincie Overijssel Oost-Nederland « Burgerinitiatief No Rail Hengelo

Skip to content

Inventarisatie lokale bedreigingen door toename van het spoorgoederenvervoer in Provincie Overijssel Oost-Nederland

Het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) is een werkprogramma om op de lange termijn zes intercitytreinen en mogelijk zes sprinters te laten rijden op belangrijke corridors in Nederland. Om dit programma te realiseren, wordt geïnvesteerd in nieuwe spoorinfrastructuur om knelpunten op te lossen.
Daarnaast wordt onderzocht of herroutering van goederenvervoer kan bijdragen aan de ontlasting van knelpunten. Om de Randstad en de Knoop Utrecht te ontlasten, zijn er plannen om goederentreinen via de Betuweroute naar het oosten te laten rijden om vervolgens via Oost-Nederland naar Noordoost-
Europa en Noord-Nederland te rijden. Als gevolg hiervan neemt het aantal het aantal goederentreinen op de IJssellijn (Elst-Arnhem-Zutphen-Deventer) en de Twentelijn (Deventer-Hengelo-Oldenzaal, ookwel als ‘Berlijnlijn’ aangeduid) toe. De besluitvorming over de herroutering vindt naar verwachting plaats
in juni 2010. De provincies Overijssel en Gelderland, de stads- en veiligheidsregio’s en de spoorgemeenten langs de IJssel-, Twente- en Twentekanaallijn hebben zorgen over de mogelijke gevolgen van deze herroutering. Daarom is besloten om de problemen die als gevolg van de toename van het goederenvervoer per spoor wellicht ontstaan, gezamenlijk te inventariseren.

Onderzoek 2009, Witteveen & Bos
Download hier rapport (pdf)