Skip to content

Afspraken over vermindering treinen met gevaarlijke stoffen

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) heeft in oktober 2016 afspraken gemaakt over de overschrijdingen van de normen voor het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen.


Minder treinen
Vanaf 2016 worden op de het traject Apeldoorn-Hengelo-Bentheim (Bentheimroute) zo’n 1450 minder wagens met gevaarlijke stoffen (met name gas) vervoerd.
Voor brandbare gassen (de gevaarlijkste stoffen) stelt het basisnet door Hengelo als norm een maximum van 1910 ketelwagens per jaar. De afspraken moeten voorkomen dat deze norm niet wordt overschreden. In 2015 is die norm ruim overschreden. Eerdere afspraken bleken dus weinig waard.

Het doel blijft om zoveel vervoer als mogelijk zo snel mogelijk weer te laten rijden over de Betuweroute, die bedoeld is voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Maatregelen
Het ministerie voert maatregelen zoals raildempers die geluidsoverlast beperken, extra beveiligingssystemen en verbeteringen aan overwegen en tunnels onder het spoor versneld in.

Chloortreinen
Door afspraken die staatssecretaris Dijksma later dit jaar met AkzoNobel maakt, hoort ook chloorvervoer per spoor in Nederland straks definitief tot het verleden.

Deel bericht

  • Delicious
  • Digg
  • Newsvine
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Twitter

Reacties

Er zijn reacties op dit bericht.

Trackbacks

Er zijn geen trackbacks op dit bericht