Skip to content

Aanleg betuweroute in Duitsland van start

NTBDit weekend gaat de bouw van start van het zogenaamde “derde spoor”. Dit betreft de verbetering van de aansluiting van de Betuwe route op het Duitse spoor.

De Betuweroute was in 2007 klaar, maar de Duitse aansluiting van Emmerich naar Oberhausen is tot nu toe niet goed. Daardoor wordt de Betuweroute nog steeds niet optimaal gebruikt.

De aansluiting is gepland om in 2022 afgerond te worden. Tot die tijd moeten treinen vaker omrijden via Hengelo-Oldenzaal of Venlo. Aanwonenden van die spoorlijnen krijgen gedurende die tijd meer last van geluid en trillingen en zijn overwegen vaker dicht.
Als de aansluiting bij de grens in 2022 klaar is, kunnen er dagelijks 160 goederentreinen over de Betuwe route.

Statistieken:

  • 70% van alle goederentreinen naar Duitsland gaat momenteel over de Betuweroute.
  • De rest gaat over de Brabandroute (via Breda en Venlo) of via de noordtak langs Deventer-Hengelo-Oldenzaal.
  • De huidige capaciteit van de Betuweroute is 110 treinen per dag. Deze capaciteit wordt niet benut.
    Het eerste kwartaal van 2016 reden zo’n 80 treinen per dag over de Betuweroute.
  • De exploitatie van de Betuweroute kan niet uit en kost zo’n 37 miljoen subsidie per jaar.

Deel bericht

  • Delicious
  • Digg
  • Newsvine
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Twitter

Reacties

Er zijn reacties op dit bericht.

Trackbacks

Er zijn geen trackbacks op dit bericht