Skip to content

Goederenvervoer in de verkiezingsprogramma’s

Image1NoRail heeft de verkiezingsprogramma’s uitgeplozen. Sommige partijen hebben concrete plannen betreffende de veiligheid en overlast van het goederenvervoer over spoor. Anderen stellen daarin teleur.
Hieronder ziet u de samenvatting.
Als u bij het stemmen rekening wilt houden met de veiligheid en leefbaarheid onder het spoor dan kunt u onderstaand overzicht als leidraad nemen.

Goederenvervoer per spoor door Oost Nederland:
De verkiezingsprogramma’s


SGP
De SGP heeft een uitgebreide paragraaf over het goederenvervoer per spoor met concrete standpunten. De meest duidelijke daarin is “Invoering van het Programma Hoogfrequent Spoor mag geen toename van goederentreinin op de lijnen in oost Nederland tot gevolg hebben”. Verder willen ze maatregelen voor geluid en trillingsoverlast (voorkeur voor raildempers) en “gevaarlijke stoffen buiten de steden om vervoeren”
Oordeel: 8: Prima

SP
De SP geeft in hun verkiezingsprogramma aan dat ze “de strijd tegen toename van het goederenvervoer op de IJssellijn en
de Twentelijn zullen voortzetten
”. Ze zijn ook tegen de N418 variant die de provincie en het havenbedrijf Rotterdam voorstellen omdat “het
niet noodzakelijk is en er alternatieven zijn in de vorm van bijvoorbeeld vervoer over water.
” Niet doodzakelijk, tsja dan ben je er iets te makkelijk snel van af.
Oordeel: 6,5: Hoopvol

CU
De Christenunie is “tegen het verzwaren van de druk op het bestaande spoor door het beroeps goederenvervoer. Alternatieve zoals de noordtak van de Betuwelijn dienen verder verkend te worden”. Verder willen ze “innovatie ter vermindering van geluidsoverlast en trillingen langs wegen en spoor”.
Oordeel: 6,5: Hoopvol

CDA
In de flyer van het CDA Overijssel staat op nummer 1 dat “het CDA is tegen de overlast door de goederentreinen”.
Mooi dat het hun aandacht heeft. Hopelijk verbinden ze er ook de consequenties aan, dit is weinig concreet, want “Overlast door goederentreinen”, ja daar is iedereen waarschijnlijk wel tegen.
Oordeel: 6: Hoopvol

PVV
In het verkiezingsprogramma van de PVV, geen woord over goederenvervoer en overlast van het spoor. De PVV Overijssel laat bij monde van Jeanet Nijhof echter weten: “Iedere gelegenheid die zich voor doet heb ik bij de commissie bereikbaarheid Dit punt onder de aandacht gebracht. (Zelf woon ik op 50 meter van het spoor in Hengelo en weet als geen ander welke effecten het heeft.)
Oordeel: 6, Hoopvol.

PvdA
De PvdA meldt: “…vervoer over water en de Betuweroute hebben de voorkeur hebben boven het extra vervoer per regulier spoor. Bij goederenvervoer over spoor nemen we adequate maatregelen om omwonenden te beschermen tegen overlast (geluid en trillingen) en gezondheidsrisico’s”.
Nu weten we dat het enige dat echt helpt tegen geluid en trilling langzamer rijden is, of de stedelijke gebieden mijden. We vragen ons af of ze dat ook echt zullen waar maken als het er op aankomt.
Oordeel: 5: We zullen zien

Lokaal Overijssel
Het enige dat Lokaal Overijssel vermeld is “Wij hebben grote problemen met het PHS en vindt een forse toename van het goederenvervoer op bestaand spoor onacceptabel”. Dat vinden er meer en is natuurlijk totaal niet concreet.
Oordeel: 4,5: We zullen zien.

D66
Heeft een duidelijke paragraaf over goederenvervoer. Echter geen woord over goederenreinen door de binnensteden.
Helemaal onderaan staat in een lijstje nog wel “Onderzoek van alle alternatieven voor de Noordtak van de Betuwelijn” genoemd.
Kortom, geen visie op de goederentreinen die door de dorpen en steden denderen.
Oordeel: 3: Zwaar onvoldoende

Partij voor de dieren
De PvdD wil “het personen en goederenvervoer over water stimuleren”. Maar in het 19 pagina’s dikke verkiezingsprogramma geen woord over goederenvervoer per spoor.
Oordeel: 2, Slecht.

VVD
In het verkiezingsprogramma van de VVD Overijssel, geen woord over goederenvervoer en overlast van het spoor.
Oordeel: 1, Slecht.

Deel bericht

  • Delicious
  • Digg
  • Newsvine
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Twitter

Reacties

Er zijn reacties op dit bericht.

Trackbacks

Er zijn geen trackbacks op dit bericht