Skip to content

Gezamelijk onderzoek van provincies, ministerie en haven: Noordtak is de beste optie

Kaart_Noordtak_N18Het gezamenlijk onderzoek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincies Gelderland en Overijssel en het Havenbedrijf Rotterdam geeft opnieuw aan dat de Noordtak 1,7 miljard kost.

Het onderzoek laat geen fundamentele verschillen zien met de quick-scan die het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel vorig jaar hebben uitgevoerd als alternatief voor het groeiende goederenvervoer over bestaand spoor door Oost-Nederland.

Het rapport is begin februari 2015 door staatssecretaris Mansveld naar de Tweede Kamer gestuurd. Het rapport toont opnieuw aan dat aan dat deze aftakking van de goederenroute parallel aan de N418 het beste alternatief is voor het zware goederenvervoer naar noord Duitsland.

Persbericht Havenbedrijf Rotterdam en de provincies
Persbericht van de belangenvereniging Bathmen

Echter, de minister stelt in haar brief:

“De resultaten van de sindsdien uitgevoerde onderzoeken naar een Noordtak geven voor de bij dit onderzoek betrokken partijen geen reden om een vervolgonderzoek (MER) naar een Noordtak te starten.”
“Immers,… zijn de huidige verwachtingen over de groei van het goederenvervoer per spoor tot rond 2030 zodanig laag, dat er met de huidige prognoses in ieder geval tot rond 2030 geen noodzaak is om de Goederenroute Oost-Nederland (van de aansluiting op de Betuweroute bij Elst tot Oldenzaal/grens) in te richten voor extra goederentreinen.”

.

Deel bericht

  • Delicious
  • Digg
  • Newsvine
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Twitter

Reacties

Er zijn reacties op dit bericht.

Trackbacks

Er zijn geen trackbacks op dit bericht